As Letras entre a Tradição e a Inovação – RENS BOD

Colóquio_Rens_Bod

COMO AS IDEIAS GERADAS NAS HUMANIDADES MOLDARAM O SÉCULO XX
O que é que as humanidades nos trouxeram no decurso do século passado? Antigamente o supra-sumo da realização intelectual, hoje em dia as humanidades estão a sofrer uma crise de imagem. Disciplinas como a filologia, a história de arte, a linguística e a musicologia são consideradas passatempos de luxo sem muita utilidade para a sociedade e muito menos para a economia. Os argumentos a favor das Humanidades realçam a sua importância para o desenvolvimento do pensamento crítico e da responsabilidade histórica, bem como para garantir a formação de cidadão competentes e democráticos. Muito embora estes argumentos sejam verdadeiros, os académicos desta área parecem descurar a hipótese que o próprio pressuposto subjacente à crise de imagem das humanidades seja errado. Muitos académicos sublinham o facto que as humanidades não resolvem problemas concretos e que o seu verdadeiro valor é outro. Todavia, uma análise mais aprofundada da história das humanidades revela um panorama substancialmente diferente. Na presente comunicação, irei debruçar-me sobre a história comparativa das humanidades durante todo o século XX, demonstrando que as ideias e os conceitos que surgiram no seio da teoria literária (em particular na obra de Barthes e Genette) levaram a UNESCO a adotar a perspetiva que nenhum texto pode ser neutral. Apresentarei argumentos para explicar a centralidade de alguns conceitos derivados da linguística e filologia (em particular os de Busa) na criação das primeiras aplicações informática de texto e não apenas de números. Descreverei, igualmente, como certos conceitos filosóficos, como por exemplo o conceito da “banalidade do mal” (de Hannah Arendt) ficaram enraizados na nossa sociedade. Por outras palavras, as ideias geradas pelas humanidades não são essenciais apenas para o desenvolvimento das disciplinas que abrangem mas também para a sociedade, a cultura e, surpreendentemente, para a própria tecnologia.

HOW INSIGHTS FROM THE HUMANITIES SHAPED THE TWENTIETH CENTURY
What have the humanities brought us during the last century? Once the pinnacle of intellectual fulfillment, today the humanities suffer from an image problem. Disciplines like philology, art history, linguistics and musicology are seen as a luxury pastime which is of little use to society and less to the economy. Arguments in favour of the humanities emphasize their importance for critical thinking, historical responsibility and for creating competent democratic citizens. While these arguments may all be true, humanities scholars seem to overlook the possibility that the very assumption behind the image problem is wrong. Many scholars stress that the humanities do not solve concrete problems and that their value lies elsewhere. Yet a closer look at the history of the humanities shows a rather different picture. In my talk I will focus on the comparative history of the humanities during the long twentieth century. I will show that ideas and concepts from literary theory (in particular by R. Barthes and G. Genette) have led to UNESCO’s point of view that no text can be neutral. I will argue how concepts from linguistics and philology (in particular by R. Busa) were crucial for developing the first applications of computers to texts rather than to only numbers. And I will describe how our society has become entrenched by philosophical concepts such as “banality of evil” (from H. Arendt). In other words, insights from the humanities are not only fundamental for the development of these disciplines but also for society, culture and (surprisingly) technology.


Rens Bod is professor of Digital Humanities and History of Humanities, director of the Center for Digital Humanities and director of the Vossius Center for the History of Humanities and Sciences. He investigates the humanities from both computational and historical perspectives. He currently serves as president of the Society for the History of the Humanities, and is a member of Royal Dutch Society of Sciences and Humanities (“Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen”) and of the Society for the Dutch Letters (“Maatschappij der Nederlandse Letterkunde”). He is also the founder of WOinActie, an action group that aims at achieving appropriate funding for Dutch universities.

Deixar uma resposta